Opsætning af Nabucco i Verona |
Nabucco
er Guiseppe Verdis tredje opera, der blev uropført i Milano i 1842. Operaen blev en kæmpe succes. Det berømte fangekor blev en slags national
slagsang, for det dengang dybt splittede og undertrykte Italien. En stor del af Norditalien var besat af det østrigske kejserrige. Italienerne forstod øjeblikkeligt operaen med sin handling om de
landsforviste og tilfangetagne jøder i Babylon.
Verdi
selv blev efterhånden en national samlingsskikkelse ligesom
Alessandro
Manzoni,
forfatter, digter og humanist. Til minde om Manzoni skrev Verdi
senere sit kolossalt berømte Requiem. Ingen læser i dag Manzoni!
Men
her i operaen Nabucco (Nebukaneser) har vi en handling, der baserer
sig på historiske begivenheder og fortællinger i Det Gamle
Testamente, skulle jeg tro. Først meget senere i karrieren blev Verdi
så også en stor komponist. Al ting tager sin tid, men, mellem de
største blev han, og i dag, sådan lige pt., er Verdi den mest
spillede operakomponist. Der er et mulehår ned til Wagner og Mozart.
Selve
handlingen basere sig på kejseren af Babylons, Nabuccos, sejr over
jøderne, nedrivning af deres tempel, og deres tvungne eksil i
Babylon. Senere slipper de fri og kan vende hjem. Alt iflg. de
tidligere nævnte forlæg.
Opsætning af Nabucco i Beijing |
Metropolitan
Opera New York
Nabucco
I
den fortløbende serie af filmede operaer fra The Met vistes så i
går i Opera Bio en opsætning fra The Met. Som altid er det
musikalske niveau forrygende højt. Her er ikke noget at komme
efter. En stjernerække af super sangere/skuespillere anført af
selveste Placido Domingo. At han synger endnu på topplan er fast
utroligt. James Levine dirigerede, han på absolut det sidste af en
ufattelig karriere. Der var dømt succes. De to kvindelige
hovedpersoner var meget overvægtige. Hvis kvinder så sådan ud for
2600 år siden, siger jeg bare; tak skæbne.
Det
var en stor forestilling, Over there.
Refleksion
Her
er spørgsmålet; Hvad er det egentlig kunst skal kunne, skal give os, hvis
det skal have en værdi, skal kunne bruges til noget?
Det
skal flytte på vores opfattelse af os selv, vores liv, hvad der sker for os i vores liv, hvordan vi udtrykker os, hvad der bevæger os,
rører os, vedkommer os, og hvad vi burde være og sluttelig er som
mennesker.
Musik
f.eks. er en kunstart med uhyre mange facetter. Det fører virkelig
langt at forklare dem alle sammen. Men i hvert fald skal det på en
eller anden måde bevæge os. Mindst, altså.
Eksempel.
Og det er kun et enkelt eksempel, jeg her nævner, oplevet i tv.
Arenaen i Verona |
Inspector
Morse
I
den tidligere så ofte viste tv-serie Inspector Morse vistes for
nylig et tidligere afsnit om Wagnerelskeren Morse. Han har ikke altid
held med damerne. Men her i dette afsnit, er Morse blevet forelsket i
en italiensk soprano, som til alt uheld lige før sit store comeback, som operasangerinde er blevet anklaget for mord! Morse og sopranen
forelsker sig i hinanden, og Morse får travlt med at få sin elskede
frikendt. Det lykkes lige før hendes comeback.
Dagen
oprinder, hendes comeback foregår i Arenaen i Verona, kæmpe arena
fra romertiden, enestående akustik. Jeg har selv været der.
Masserne ankommer, der er plads til 25.000 tilskuere. Mørket falder
på. Forestillingen begynder. Morse's elskede kommer på scenen og
synger en arie af Bellini eller Donizetti, jeg ved for en gangs skyld
ikke hvad, det er himmelråbende smukt. Damen synger ufattelig
smukt, med enestående intonation, frasering, tekstudtale, det er så
smukt, at det næsten ikke er til at bære.
Oppe i mørket, langt ude i arenaen sidder Morse og han assistent. I nærbillede ser vi Morse. Ved synet af hans elskede og den superbe musik, løber en tåre langsomt ned ad kinden på Morse.
Oppe i mørket, langt ude i arenaen sidder Morse og han assistent. I nærbillede ser vi Morse. Ved synet af hans elskede og den superbe musik, løber en tåre langsomt ned ad kinden på Morse.
Det
er skønhedstilbedelse - så det batter!
Det
er hvad kunst / musik kan!
Verner
Ingen kommentarer:
Send en kommentar