Riefensthal og Goebbels:
Skuespillerne Kristian Holm-Joensen og Ina-Miriam Rosenbaum
Goebbels:
Skuespilleren Ina-Miriam
Rosenbaum
Rhea Lemans
tragiske komedie
Hitler On the Roof
Seksmandsforeningen, en kulturel forening, en forening jeg er så
heldig at være mangeårigt medlem af, overværede i aftes den helt usædvanlige og meget bizarre
forestilling Hitler On the Roof på Mungo Park i Allerød.
Forestillingen er særdeles interessant og skuespillerne Rosenbaum og Holm-Joensen
var blændende gode. Kommer stykket i et teater nær dig, har du chanchen for
at få en usædvanlig oplevelse!
Hitler On The Roof
I forestillingen på Mungo Park leges med tanken om,
at Goebbels har overlevet krigens ødelæggelser og nu mødes med Riefenstahl, der
skabte nogle af Det Tredje Riges mest berømte propagandafilm, til en
konfrontation om ytringsfrihed og ansvar.
Hitler On
The Roof er et
dramatisk opgør om ansvar og selvcensur. Forestillingen er et forsøg på at
kortlægge Goebbels’ strategi for at omvende det tyske folk til nazister igennem
kultur- og værdikamp. Den stiller centrale spørgsmål som ”Hvordan kunne det
ske? ” og ”Kan det ske igen?” og sætter dermed fokus på magtkampen mellem
politikeren og kunstneren og deres respektive samfundsmæssige ansvar.
I
forestillingen sidder Goebbels, der spilles af den kvindelige, jødiske
skuespiller, Ina-Miriam Rosenbaum, i sin førerbunker og sender
propaganda ud til hele verden via radioprogrammet Kunst, Kultur og
Kommunikation.
Så længe
Goebbels er alene, lykkes det ham at opretholde sin forløjede forestilling om
at have gjort det rigtige, mens hans indre er i vildt oprør. Ingen må vide om
de personlige omkostninger, den frygtelige ensomhed og savnet af de elskede
børn. At vedkende sig andres uhyrlige omkostninger kan der slet ikke
være tale om.
På et
tidspunkt dukker den berømte filminstruktør Leni Riefenstahl op (spillet af Kristian
Holm-Joensen), og her
begynder facaden at krakelere. Løgnene kommer op til overfladen, først hos
Goebbels og dernæst hos Riefenstahl, som forsvarer sig med at ”hun blot udøvede
sin fantastiske kunst; hendes kunst havde intet med politik at gøre!”
Sidst i den
bizarre handling dør Goebbels og Riefensthal er låst inde i førerbunkeren.
Verner