torsdag den 12. marts 2015

Sagen Furtwângler

Skarsgård som det sårede dyr; Furtwängler

Efterhånden har vi set en del tyske film og romaner gøre op med nazitiden og 2. verdenskrig i Europa. Det måtte og skulle komme. Og så er dette vægtige indlæg ovenikøbet fransk; Sagen Furtwängler!
Og dét er en film!
Den blev vist forleden på en dansk kanal. Meget interessant og vedkommende.
Filmen drejer sig om afnazificeringsprocessen mod Wilhelm Furtwängler, efter krigen forstås.

Il Maestro selv

For rigtig at opfatte nuancerne skal man vide, at Wilhelm Furtwängler var chefdirigent for de berømte Berliner Philharmonikere, et symfoniorkester, der i Furtwänglers hænder var second to none. Ydermere var han en yndet dirigent for de lige så berømte Wiens Philharmoniske Orkester, Wiener Staatsoper, yndet gæst som dirigent i Bayreuth (Wagnertemplet i Sydtyskland), samt ved festspillene i Salzburg. Han var ikke bare en superstar, han var Gud selv i datidens tysk/østrigske musikalske liv! Han var urørlig. Som dirigent var han mester, hans måde at dirigere på er blevet beskrevet, som en landlig adelsmands tilgang til musikken, med stor noblesse, fuldendt orkesterklang, og en filosof som dirigent. Han kunne i nattogene mellem Wien og Berlin sidde i timer og udtænke særlig spillemæssigt delikate detaljer, som han senere praktiserede med orkesteret. Filosof altså.
I modsætning til mange andre tyske kunstnere valgte Berlinerfilharmoniens chefdirigent, Wilhelm Furtwängler, at blive og virke i Det tredje Rige under hele krigen. Hitler betegnede ham som sin yndlingsdirigent, men var Furtwängler politisk naiv eller nazist? Det er det, den såkaldte afnazificeringsproces skal afklare. Den amerikanske major Steve Arnold er i fredstid efterforsker i et forsikringsselskab og har ikke meget til overs for det, Furtwängler kalder sin loyalitet mod sin musik, sit orkester og sit folk.
I filmen nedgøres han i forhørene, den tidligere gud er nu blot et menneske, der tog fejl. De kaster smuds på ham med spørgsmål om de mange kvinder og uægte børn, hvilket han bekræfter. Man forstår ikke dette fuldtud, for Furtwängler var ikke en smuk mand. Så langt fra. Meget høj, ranglet, fleinskaldet, men magtfuld. Måske var det dét, de faldt for. Lige så kommer man ind på Furtwänglers jalousi over ”Lille K”. ”lille K” var Herbert von Karajan, meget mindre end Furtwängler, halvanden hoved mindre og en meget elegant mand. Og så var han en fremstormende, blændende dirigent, men af en anden karakter som dirigent end Furtwängler.
Sagen endte med, at Furtwängler ikke måtte dirigere i 10 år, og slet ikke Berliner Philharmonikerne. Til hans store sorg. Da de 10 år endeligt var gået i 1955, døde han pludselig.
Landsforræder og nazist? Måske, hvem ved i dag?


Den strålende svenske skuespiller Skarsgård som Furtwängler

De to hovedpersoner I filmen bliver mesterligt spillet af
Steve Arnold: Harvey Keitel.

Furtwängler: Stellan Skarsgård.

Blændende skuespillerkunst, især den nedbrudte Furtwängler, et såret dyr, er fantastisk spillet af Skarsgård.

Der er meget, meget mere at sige om den ufattelige tid under nazismen, men . . .

Verner