mandag den 25. marts 2013

Lockout




Nu bliver det alvor. En halv million børn skal blive hjemme fra skole efter påske, på ubestemt tid. Skolelærerne bliver lockoutet af deres modpart KL, Kommunernes landsforening.
Og her kommer vi til det. Hvordan kan jeg (man) overhovedet udtale sig om den kommende konflikt, når man hverken er deltager i den, eller har fulgt særlig meget med i den verserende strid. Og dog. Det lader til, at der er en uhellig alliance mellem regeringspartierne og KL. Det lyder ikke så rart i Danmark, hvor parterne i en arbejdskonflikt altid selv har skullet løse deres problemer indbyrdes. Jeg kan ikke dele sol og vind lige - med garanti. 

Bjarne Corydon

Men en bemærkning i tv fra Bjarne Corydon (finansminister) bundfælder sig alligevel. Iflg. Corydon, forholder det sig sådan, at skolebørn i dag modtager for lidt og for ringe undervisning, idet som han gjorde gældende ”børnene er ikke længere i stand til at deltage i en videregående uddannelse efter afgang fra folkeskolen, deres kundskaber er for ringe i dansk, skrivning og regning.” Derfor konflikten. Skolelærerne forsvarer naturligvis deres udstrakte forberedelsestid, og det er måske den egentlige årsag?
Lærerne har mere forberedelsestid end undervisningstimer. Skal vores børn, samfundets børn, blive i stand til at klare sig selv, en tilværelse i det hele taget og deltage i samfundets forskellige udgifter, er det pinedød nødvendigt at bibringe dem flere og bedre kundskaber. Det er et must! Det er så vigtigt.



Tony Blair

Her dukker så et andet tv-klip op i hukommelsen. Det var Tony Blair ved en tale i anledning af hans tiltrædelse som Premierminister i England, og guderne skal vide, at han var en forrygende taler og en handlekraftig politiker, der sagde, at skal dette land (England) klare sig fremover, så kræves der uddannelse, uddannelse og uddannelse.
Skal vi og kommende slægter klare den stigende internationale konkurrence, er det også alfa og omega at skærpe undervisningens generelle kvalitet i Danmark.

- God konflikt derude!


Verner