søndag den 1. april 2018

Tanker ved forårstide!


Er foråret på vej?

Det burde det jo være, men vejret er stadig nærmest iskold vinter (01.04.2018) og her er ikke tale om aprilsnar. Det er vitterlig koldt. Påsken er over os, man ser ikke mange ude, vel nærmest pga. det relativt kolde vejr i disse dage, hein?


Alligevel har der længe været både Erantis og vintergækker og er der stadig. Smukke er disse blomster, som kommer sidst på vinterten, står og pryder vores haver og i skovkanten.


I nærheden af boligen befinder sig en mindre forening, der holder får. Her er lammene for længst født, det er jo årstiden, heldigvis er de varmt påklædt. De er så søde. De skulle selvfølgelig også gerne overleve, så vi senere hen får tilført lam, i forskellige udskæringer. Ahem.

Jeg er sikker på at foråret længere sydpå er godt fremme i modsætning til vore breddegrader. F.eks. i Wien.


Wienerkomponisten Robert Stolz har komponeret musikken til denne genistreg

Im Prater blüh'n wieder die Bäume

Im Prater blüh'n wieder die Bäume
In Sievering grünt schon der Wein
Da kommen die seligen Träume
Es muss wieder Frühlingszeit sein
Im Prater blühn wieder die Bäume
Es leuchtet ihr duftendes Grün
Drum küss, nur küss nicht säume
Denn Frühling ist wieder in Wien

Du finder nemt en udgave på Youtube music!

Jeg selv bliver altid rørt, når jeg hører store stjerner, som f.eks. Eric Kunz, synge denne wienersang, så ikke et øje er tørt. Grunden til, at dette lige bliver indføjet her, er min ven Helmuths bortgang for nylig. Han var en ven tilbage fra ungdommens dage, men blev meget overvægtig, senere syg af det, plus af så meget andet.
Må han hvile i fred!

Men i Sievering tæt på Wien og nævnt i sangen, mødte jeg på en herlig wienertur, sammen med Helmuth, den ene af hans søstre og dennes mand. Vi fik en pragtfuld frokost, og samtale, før turen gik til lufthavnen. Sievering ligner meget den endnu mere berømte Grinzing.
Med Helmuth, den rare, hyggelige mand, har jeg bl.a. været i Wien to gange og i Peking 1 gang.


Da foråret nu lader vente på sig, tror jeg, at jeg tager på en rejse til Azorerne, dér er forår nu!


Verner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar