fredag den 23. marts 2012

DiBa




I en principiel retssag er DiBa Bank A/S fredag blevet dømt til at betale erstatning til en kunde.
Stik imod hendes ønsker placerede banken kvindens penge i risikable obligationer.
Ifølge Østre Landsret skal Diba Bank betale kvinden erstatning på næsten 89.000 kroner, og desuden skal banken af med 125.000 kroner til statskassen i sagsomkostninger.


Forbrugerombudsmanden har varslet en stribe tilsvarende sager mod DiBa Bank, som ikke har villet rette sig efter en afgørelse fra Pengeinstitutankenævnet.
Diba Banks direktør Petter Blondeau er frustreret, efter at banken i dag er blevet underkendt af Østre Landsret og dømt til at betale erstatning, og siger, at hans bank nu vil vurdere dommen og måske vil bringe sagen helt til Højesteret.

Det er ret fantastisk, ikke? DiBa følger ikke kundens anvisning på hvorledes hendes penge skal anbringes, tværtimod, bliver dømt til at betale efter en afgørelse i Pengeinstitutankenævnet, afgørelsen vil man ikke følge, bliver efterfølgende dømt til at betale erstatning i Østre Landsret, og nu er man både frustreret og vil måske tage sagen helt til Højesteret.

Som andre banker med lignende sager udviser DiBa Bank fuldkommen mangel på god forretningsskik og ansvarlighed. Man er bank og derfor har man intet ansvar! Det ser ud til, at de skal blive klogere - iflg. Forbrugerombudsmanden.


Verner