søndag den 26. februar 2012

Hitler On the Roof


Riefensthal og Goebbels:

Skuespillerne Kristian Holm-Joensen og Ina-Miriam Rosenbaum 





Goebbels:

Skuespilleren Ina-Miriam Rosenbaum


Rhea Lemans tragiske komedie

Hitler On the Roof

Seksmandsforeningen, en kulturel forening, en forening jeg er så heldig at være mangeårigt medlem af, overværede i aftes den helt usædvanlige og meget bizarre forestilling Hitler On the RoofMungo Park i Allerød. Forestillingen er særdeles interessant og skuespillerne Rosenbaum og Holm-Joensen var blændende gode. Kommer stykket i et teater nær dig, har du chanchen for at få en usædvanlig oplevelse! 

Hitler On The Roof

I forestillingen på Mungo Park leges med tanken om, at Goebbels har overlevet krigens ødelæggelser og nu mødes med Riefenstahl, der skabte nogle af Det Tredje Riges mest berømte propagandafilm, til en konfrontation om ytringsfrihed og ansvar.
Hitler On The Roof er et dramatisk opgør om ansvar og selvcensur. Forestillingen er et forsøg på at kortlægge Goebbels’ strategi for at omvende det tyske folk til nazister igennem kultur- og værdikamp. Den stiller centrale spørgsmål som ”Hvordan kunne det ske? ” og ”Kan det ske igen?” og sætter dermed fokus på magtkampen mellem politikeren og kunstneren og deres respektive samfundsmæssige ansvar.

I forestillingen sidder Goebbels, der spilles af den kvindelige, jødiske skuespiller, Ina-Miriam Rosenbaum, i sin førerbunker og sender propaganda ud til hele verden via radioprogrammet Kunst, Kultur og Kommunikation.

Så længe Goebbels er alene, lykkes det ham at opretholde sin forløjede forestilling om at have gjort det rigtige, mens hans indre er i vildt oprør. Ingen må vide om de personlige omkostninger, den frygtelige ensomhed og savnet af de elskede børn. At vedkende sig andres uhyrlige omkostninger kan der slet ikke være tale om.
På et tidspunkt dukker den berømte filminstruktør Leni Riefenstahl op (spillet af Kristian Holm-Joensen), og her begynder facaden at krakelere. Løgnene kommer op til overfladen, først hos Goebbels og dernæst hos Riefenstahl, som forsvarer sig med at ”hun blot udøvede sin fantastiske kunst; hendes kunst havde intet med politik at gøre!”
Sidst i den bizarre handling dør Goebbels og Riefensthal er låst inde i førerbunkeren.


Verner