søndag den 23. april 2017

Åh, Maria . . .



Når jeg bliver gammel 
Så vil jeg sidde på en bænk 
Der hvor havet slår ind over molen 
Og ta imod duglette perlestænk 
Af hav, når det glitrer i solen

Gnags

- Maria blev ikke gammel! Hun døde lige her den anden dag, lige midt i livet. Hun blev 39 år.

I et interview i dagbladet Politiken, for ikke så længe siden, fik alle de, der ikke i forvejen havde stiftet bekendtskab med dig, som mig f.eks., øjnene op for en skæbne, kan vi kalde det, som den, der blev din. Vi må kalde det sådan, fordi det bare er en tilfældighed, noget der sker, uden at vi rigtig ser det i starten. - Siden ved vi alt for godt, hvad den står på!


Et nervøst øjeblik har jeg glemt, at katastrofen ikke er på vej, katastrofen er her allerede!
Maria


I den sidste af de få bøger, som Maria Gerhardt nåede at skrive, før kræftsygdommen udslettede et liv rigere end de flestes, beskriver hun den syges ventetid på skæbnens fuldbyrdelse. Romanen hedder Transfervindue . Denne roman er et sandt mesterstykke, som alle levende og tænkende burde læse. Det bliver ikke rart, kan jeg forsikre, men det er et must i al sin smertelighed. Den er samtidig forunderlig livsbekræftende, på en eller anden måde, hvilket er så svært at forklare. Stor litteratur.
Jeg håber og tror, ​​at du vil læse hendes bog.


Efter så mange håb, venter det potentielle nederlag
Maria


Maria Gerhardt var en dansk forfatter og dj (Djuna Barnes), der blev kaldt trendsættende, et lesbisk ikon og "Nattens Dronning". Tilnavnet fik hun som dj. I 2011 deltog hun i X-Factor som meddommer bl.a. sammen med Thomas Blachman.


Verner


Ingen kommentarer:

Send en kommentar